Melding en procedure
Staat uw vraag er niet bij?
Neem dan contact met ons op. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 uur.
085 - 06 60 960
info@isr.nl
Heeft u een inhoudelijke vraag over een dossier?
Neem dan contact op met uw casemanager.
FAQ's over tuchtprocedure
Hoe werkt de procedure?
Ga naar de procedure voor meer informatie en bekijk de animatievideo.
Welke regels gelden er bij het tuchtrecht?
In de tuchtreglementen is geregeld wanneer er sprake is van een overtreding, welke commissies bevoegd zijn straffen op te leggen, wie aangifte van een overtreding kan doen, welke rechten en verplichtingen de 'betrokkene' tijdens de tuchtzaak heeft en welke straffen kunnen worden opgelegd.
Per onderwerp zijn er reglementen van toepassing, zoals een dopingreglement en een reglement voor matchfixing, voor seksuele intimidatie en voor algemeen tuchtrecht. De reglementen vindt u terug onder 'Onze expertise'.
Wat is het verschil tussen tuchtrecht en strafrecht?
In de sport is tuchtrecht een vorm van rechtspraak die erop toeziet dat leden van een sportvereniging/bond zich aan de gedragsregels houden. Daarmee draagt het bij aan een veilige en eerlijke sport. Sporters zijn door hun lidmaatschap van de bond aan het tuchtrecht gebonden.
Bij het tuchtrecht zijn er reglementen van toepassing waarin staat wanneer er sprake is van een overtreding. Het gaat hier om verenigingsrecht. In het strafrecht heb je het Wetboek van Strafrecht.
Het grootste verschil tussen het tuchtrecht en het strafrecht is de bewijsmaatstaf. In het tuchtrecht ligt de bewijsmaatstaf lager dan in het strafrecht. In het tuchtrecht gaat het erom dat je iets voldoende aannemelijk moet maken. Terwijl in het strafrecht het bewijs wettig en overtuigend moet zijn.
Het tuchtrecht en het strafrecht sluiten elkaar niet uit. Ze kunnen juist naast elkaar bestaan. Als iemand een overtreding begaat die niet alleen tegen de gedragsregels, maar ook tegen de wet ingaat, kan deze persoon zowel tuchtrechtelijk als strafrechtelijk een sanctie opgelegd krijgen.
Geldt er een meldplicht?
In het Reglement Seksuele Intimidatie is de meldplicht beschreven: bestuurders en begeleiders in de sport die kennis hebben van seksueel grensoverschrijdend gedrag, moeten dit melden bij de aanklager. Dit is om ervoor te zorgen dat dergelijke zaken onafhankelijk en objectief worden behandeld.
Hoe kan ik een melding maken?
Het ISR heeft informatie nodig die voor een juridische beoordeling noodzakelijk is. Op pagina 'Een melding maken' vindt u een digitaal meldingsformulier die u kunt invullen en versturen. Daarna neemt een casemanager van het ISR binnen 2 werkdagen contact met u op om de procedure te bespreken.
Wanneer wel of geen melding doen?
Bij het doen van een melding vraagt u het ISR een onafhankelijk onderzoek te starten naar een vermoedelijke grensoverschrijdende gedraging. Er kunnen verschillende redenen zijn om een melding te maken. Bijvoorbeeld omdat u vindt dat de verdachte straf verdient, omdat u meer slachtoffers wilt voorkomen of omdat u erkenning wilt voor wat u overkomen is.
Als u zelf een einde aan een geschil wilt maken, dan kan mediation een oplossing zijn. Bij mediation probeert u samen met de andere partij tot een oplossing te komen onder begeleiding van een onafhankelijke mediator. Het gaat er daarbij minder om wie er juridisch 'gelijk' heeft, maar om een oplossing te bereiken die voor iedereen aanvaardbaar is en die met de belangen van beide partijen rekening houdt.
Kan ik anoniem een melding doen?
Een anonieme melding kan in een tuchtrechtprocedure niet of zeer minimaal opgevolgd worden. De beschuldigde moet zich namelijk kunnen verdedigen en heeft het recht te weten wie de melding heeft gedaan. De inhoud van het onderzoeksgesprek wordt gebruikt voor het onderzoek en de tuchtrechtelijke procedure bij het ISR. Tijdens het onderzoek kunnen (delen van) uw verklaringen worden voorgelegd aan betrokkenen, slachtoffers of andere belanghebbenden in de zaak.
Als de zaak wordt voorgelegd aan de tuchtcommissie, hebben ook de tuchtrechters van het ISR en de beklaagde recht om het verslag te lezen. Daarnaast kunnen beklaagde en melder een verzoek tot inzage doen wanneer de zaak verder niet in behandeling wordt genomen (geseponeerd) of wanneer er een schikkingsvoorstel aan de beklaagde is gedaan.
Er wordt discreet en conform AVG omgegaan met persoonsgegevens en de inhoud van de casus. Uitspraken worden geanonimiseerd op onze website gepubliceerd.
Hoe lang duurt een tuchtzaak gemiddeld?
De doorlooptijd verschilt per onderzoek en is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de omvang van het onderzoek, de aard van de bevindingen, de snelheid van informatie-uitwisseling en de beschikbaarheid en medewerking van betrokkenen.
Gemiddeld duurt een tuchtrechtelijke procedure, van melding tot aan uitspraak, een half jaar tot een jaar. Vanzelfsprekend streeft het ISR naar een zo spoedig mogelijke afhandeling van de zaak. Echter, de kwaliteit van het onderzoek en de afhandeling van de zaak staan daarbij altijd voorop.
Wat gebeurt er als ik in beroep ga tegen een beslissing om de zaak niet verder in behandeling te nemen?
Met het instellen van beroep start u een tuchtprocedure bij de tuchtcommissie. Dit houdt in dat de aanklager de mogelijkheid heeft om een verweerschrift in te dienen als schriftelijke reactie op het ingestelde beroep. Daarna wordt in beginsel een mondelinge behandeling gepland waarbij de tuchtcommissie de zaak behandelt. Vervolgens doet de tuchtcommissie schriftelijk uitspraak over het ingestelde beroep tegen de beslissing van de aanklager. De tuchtcommissie oordeelt en beslist ook over de proceskosten van de beroepsprocedure. Doorgaans wordt de partij die in het ongelijk wordt gesteld in de kosten van de procedure veroordeeld. De proceskosten bedragen € 500.
Verder is het van belang te benoemen dat de tuchtcommissie de beslissing van de aanklager 'marginaal' toetst. Dat betekent dat de zaak niet inhoudelijk wordt behandeld, maar dat de tuchtcommissie beoordeelt of de aanklager in redelijkheid tot zijn besluit heeft kunnen komen. Als dat zo is, dan eindigt de zaak. Als de tuchtcommissie het onbevoegdheidsbesluit van de aanklager vernietigt, wordt de zaak door de tuchtcommissie naar een andere aanklager doorverwezen die de zaak dan alsnog verder in behandeling moet nemen. Als de tuchtcommissie de sepotbeslissing van de aanklager vernietigt, wordt de zaak terugverwezen naar de aanklager.
Zijn er kosten aan verbonden?
Ja. Om een tuchtrechtzaak te kunnen behandelen, maakt het ISR kosten. Het ISR berekent deze kosten, zoals vastgelegd in het tuchtreglement, door aan degene die de tuchtcommissie daartoe veroordeelt. De hoogte van de kosten zijn per zaak verschillend.
Worden uitspraken openbaar gemaakt?
Uitspraken en geaccepteerde schikkingen zijn geanonimiseerd terug te vinden in de uitsprakenbank op isr.nl. Het ISR doet geen mededelingen over de inhoudelijke aspecten van de zaken en uitspraken.
Welke sancties en uitspraken zijn er mogelijk?
Het ISR kan na een overtreding van het tuchtreglement sancties opleggen. In de tuchtreglementen die van toepassing zijn, staan de mogelijke sancties beschreven. Naar soorten sancties >
Na een melding zijn er verschillende uitspraken mogelijk, zoals een sepot, schikking of een uitspraak door de tuchtcommissie. Naar soorten uitspraken >
Hoe gaat een sportbond om met een ordemaatregel?
Met een ordemaatregel neemt het bestuur van een sportbond een tijdelijke maatregel in het belang van de organisatie en de sport. Het heeft als doel de orde en de veiligheid van de leden van de bond en/of een zorgvuldig verloop van het onderzoek te waarborgen. Meer over ordemaatregel >
FAQ's over rolverdeling tuchtprocedure
Waar kan ik terecht voor emotionele steun, hulp en advies?
Heeft u behoefte aan advies, hulp of een luisterend oor? Contacteer de vertrouwenscontactpersoon of integriteitsmanager bij uw sportbond. Of neem gratis, vertrouwelijk en indien gewenst anoniem contact op met het Centrum Veilige Sport Nederland.
Na het aanhoren van uw verhaal, kunnen zij eventueel adviseren naar het ISR te gaan om een zaak (ook) in het tuchtrecht te behandelen. Daarnaast ondersteunt het CVSN bonden en verenigingen met advies en zijn er korte lijnen met o.a. de (zeden)politie, Slachtofferhulp Nederland, Perspectief Herstelbemiddeling en tal van andere hulpverleningsorganisaties.Waar kan ik terecht voor vragen over de procedure?
Bij een melding krijgt u een casemanager van het ISR toegewezen. De casemanager begeleidt het proces van melding tot aan uitspraak, geeft u uitleg over de procedure en stelt u op de hoogte van de voortgang.
De casemanager neemt een onafhankelijke positie in en fungeert als contactpersoon voor alle partijen. In de procescorrespondentie vindt u het emailadres en telefoonnummer van uw casemanager.
Wat doet een casemanager?
Een casemanager begeleidt de melding en is het aanspreekpunt voor alle betrokkenen (de melder, de bond en de beklaagde). De casemanager geeft informatie over de procedure en de status en voortgang van de melding. De casemanager wordt geïnformeerd door de aanklager die het onderzoek leidt.
Wat doet een aanklager?
Een inkomende melding bij het ISR wordt beoordeeld door de aanklager. Deze toetst of de zaak betrekking heeft op een van de tuchtreglementen en of de beschuldigde verplicht is zich aan dit reglement te houden. In de meeste gevallen verzoekt de aanklager om nader onderzoek te doen naar de feiten en omstandigheden.
De aanklager is gelieerd aan het ISR, maar is strikt gescheiden van de overige organen binnen het ISR zoals de tuchtcommissie. De aanklager opereert als orgaan van de sportorganisatie en kan de sportorganisatie adviseren om tijdelijk een ordemaatregel op te leggen.
In de poule van aanklagers is deskundigheid aanwezig op de verschillende thema's. Voor elk type zaak is een aanklager beschikbaar met specifieke kennis over het betreffende onderwerp.
Nog niet alle sportbonden hebben de aanklager in hun statuten benoemd. In het overzicht van aangesloten organisaties staat per bond vermeld of de aanklager bevoegd is.
Wat doet een onderzoekscommissie?
Een onderzoekscommissie van het ISR bestaat uit een aantal onderzoekers die in opdracht van de aanklager onafhankelijk onderzoek doet naar meldingen op het gebied van integriteitskwesties. Hun taak is om een objectief en compleet beeld te krijgen van hetgeen wat al dan niet is voorgevallen. In dat verband gaat de onderzoekscommissie in gesprek met personen die over de gestelde feiten en omstandigheden kunnen verklaren.
De onderzoekscommissie stelt aan de hand van alle beschikbare informatie een feitenrapport op en legt deze voor aan de aanklager. De onderzoekscommissie maakt geen beslissing met betrekking tot het vervolg van de procedure of een (voorstel voor) eventueel op te leggen straf, deze taak is voorbehouden aan de aanklager van het ISR.
In de poule van beschikbare onderzoekers is deskundigheid aanwezig op de verschillende thema's.
De onderzoekers werken volgens een zorgvuldig samengesteld onderzoeksprotocol. Voorafgaand aan de procedure wordt dit protocol aan de betrokken partijen toegelicht.
Wat doet een tuchtcommissie?
Als de zaak naar de tuchtcommissie gaat dan beoordelen drie onafhankelijke tuchtrechters het dossier. Na een schriftelijk hoor- en wederhoor kunnen de betrokkenen worden uitgenodigd om tijdens de mondelinge behandeling een verklaring te geven.
De uitspraak van de zaak volgt meestal na enkele weken. Hierin wordt de beschuldigde of vrijgesproken of schuldig bevonden en wordt er een straf opgelegd. Dat kan bijvoorbeeld een schorsing zijn of een functie-uitsluiting.
Tegen de uitspraak kan beroep worden ingesteld. Dan gaat er een andere commissie, een commissie van beroep, met 3 nieuwe rechters, opnieuw naar de zaak kijken.
Tuchtrechters worden benoemd voor specifieke kamers (Doping, Seksuele Intimidatie, Matchfixing en Algemeen) voor een periode van drie jaar, met mogelijkheid tot verlenging.
Staat uw vraag er niet bij?
Neem dan contact met ons op. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 uur.
085 - 06 60 960
info@isr.nl
Heeft u een inhoudelijke vraag over een dossier?
Neem dan contact op met uw casemanager.